Middelbare scholieren vinden hun schoolvakken steeds minder interessant. Bij het vak economie worstelen ze met abstracte concepten, theoretische nadruk en gebrek aan relevantie. Om de interesse van leerlingen voor het vak economie te vergroten en ze een breder begrip van de economische wereld mee te geven is pluralisme van groot belang. Leerlingen leren zo hoe verschillende economische perspectieven van toepassing zijn in verschillende contexten. Dit leidt tot meer betrokkenheid en nieuwsgierigheid.
In deze keynote neemt prof. dr. Esther-Mirjam Sent je mee in hoe we pluralisme binnen het economieonderwijs kunnen toepassen. Door leerlingen te helpen verschillende perspectieven te begrijpen en waarderen worden ze beter voorbereid om de complexe en diverse economische realiteit van de wereld waar ze in leven. In het wetenschappelijk onderzoek is de stap naar meer pluralisme al lang gezet, wanneer volgt het voortgezet onderwijs nu eens?
Deze activiteit is onderdeel van de Docentendag Economie, georganiseerd door de Radboud Universiteit Nijmegen. De middag bestaat uit deze keynote en de workshop ‘Pluralisme in het v.o.: de werkvorm mysterie’.