Om de interesse van leerlingen voor het vak economie te vergroten en ze een breder begrip van de economische wereld mee te geven is pluralisme van groot belang. Maar hoe geven we dit vorm in het voortgezet onderwijs? In deze workshop gaan we aan de slag met de werkvorm mysterie.
De werkvorm mysterie leent zich goed voor een les bedrijfseconomie of economie waarin verschillende perspectieven op de economische werkelijkheid aan bod komen. Aan de hand van een spannende onderzoeksvraag duiken leerlingen in een berg gegevens, om gezamenlijk een antwoord te bedenken. In eerste instantie lijkt die vraag te beantwoorden met een (juiste) oplossing van het spel, maar: er is geen eenduidig juist antwoord. De casus is zo opgebouwd dat er een realistisch maatschappelijk vraagstuk wordt gepresenteerd, waar vanuit verschillende gezichtspunten naar gekeken kan worden.
Van een speur-activiteit ontwikkelt deze werkvorm zich tot een casus. In de nabespreking kun je leerlingen bewust maken van de verschillende manieren waarop (bedrijfs)economen naar de werkelijkheid kijken. Verdere informatie wordt hier niet gegeven t.b.v. het verrassingseffect tijdens de workshop. Kom en ervaar!
Deze activiteit is onderdeel van de Docentendag Economie, georganiseerd door de Radboud Universiteit Nijmegen. De middag bestaat uit deze workshop en de voorafgaande keynote ‘Hoe krijg je leerlingen meer geïnteresseerd in economie?’.