“Ik wil iets doen voor de wereld. Samen met andere studenten de school uit, met elkaar leren in de praktijk bij toffe bedrijven en meedenken over hun uitdagingen. The Real Thing!” Met deze woorden vatte Laura Leo (student marketing-communicatie aan het Albeda-college) perfect samen waar het om draaide tijdens de landelijke mbo-dag van de Week van het Economieonderwijs: samen bouwen aan toekomstgericht economieonderwijs.
Op deze dag kwamen docenten, practoren, opleidingsmanagers en studenten van mbo-instellingen uit het hele land samen bij DCTerra, Zadkine en PRICE om thema’s als duurzaamheid, circulaire economie en impactondernemen een plek te geven in het mbo-onderwijs.
Tijdens de afsluitende terugkoppeling, waar ook vertegenwoordigers van de bedrijfstakgroepen handel en zakelijke dienstverlening van de MBO Raad aansloten, klonk een duidelijke boodschap door: als we nieuw economisch denken willen integreren, is het essentieel om:
- Aan te sluiten bij de belevingswereld van studenten en hen actief te betrekken.
- Samen te werken met (regionale) bedrijven, zodat zij richting kunnen geven aan dit vernieuwde onderwijs.
Aansluiten bij andere onderwijslagen
De landelijke mbo-dag als onderdeel van de Week van het Economieonderwijs maakte duidelijk dat het integreren van nieuw economisch denken niet alleen bij het mbo speelt. In de transitie naar toekomstgericht economieonderwijs is onderwijslaagoverstijgende samenwerking is noodzakelijk.
Tijdens de landelijke mbo-dag zagen we hier voorbeelden van. Bijvoorbeeld als werd gesproken over associate degrees waarin mbo en hbo samenwerken. Maar ook in de manier waarop ROC van Amsterdam College ZuidOost onder de noemer Impact Economie focust op economische, maatschappelijke en ecologische waarden. Met deze focus op brede welvaart sluiten zij aan op ontwikkelingen in het hoger economisch onderwijs. Tot slot zagen we samenwerkingen in regionale leerecosystemen. Bijvoorbeeld die van Zadkine, Albeda, Grafisch Lyceum Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, vmbo-docenten, het Rotterdams Havenbedrijf, Waterschappen en de Gemeente Rotterdam.
Hieronder lees je een terugblik op de middag bij Zadkine, DC Terra en PRICE. Ook vind je de presentaties terug die op de dag naar voren kwamen.
Zadkine
Het drukbezochte programma dat bij Zadkine in Rotterdam plaatsvond begon met een welkom en plenaire aftrap door Yvonne Eijkenaar, directeur van Zadkine Business en Logistiek College.
Vervolgens presenteerde haar collega Maria Teresa Snelders het praktijkgerichte onderwijsprogramma Fieldlab. In het Fieldlab worden studenten voorbereid op een bredere beroepscontext, waarin ze niet alleen hun vak leren, maar ook hun rol als professional in een complexe samenleving begrijpen. Het programma heeft zowel cognitieve doelen (vakkennis en vaardigheden uit de kwalificatiedossiers) als doelen op persoonlijke ontwikkeling van de studenten als doelen gericht op het begrijpen van de dynamiek tussen werknemer en werkgever. Bekijk hier de presentatie over Fieldlab.
Aansluitend volgende een werkveld perspectief van Renée Rotmans van het Rotterdams Havenbedrijf. Zij benadrukte het belang van sociale innovaties om in te spelen op ‘de 4e industriële revolutie’. Dit vraagt van het business onderwijs onder andere meer aandacht voor leren samenwerken.
Na deze plenaire opening, verspreidde de deelnemers zich over twee verschillende parallessessies. Een van deze sessies werd georganiseerd door het Grafisch Lyceum Rotterdam over de ‘GLRXTRA: proeftuin van ondernemerschapsonderwijs’. Hierin werd gedeeld hoe GLRXTRA afgestudeerde vormgevers, fotografen, videografen en websitebouwers voorbereidt op het opstarten van hun eigen bedrijf.
De andere sessie werd georganiseerd door Albeda en Masterpiece over de Module van de Toekomst. De belangrijkste boodschap uit deze sessie: luister naar studenten, sluit aan bij hun leefwereld en laat ze – met elkaar – werken aan actuele uitdagingen uit de beroepspraktijk. Haal organisatorische drempels en druk bij studenten weg door bijvoorbeeld te werken met lerend kwalificeren. De presentatie van deze sessie kun je hier terugkijken.
Terugkijkend op de middag bij Zadkine werd duidelijk dat de ambitie leeft om meer betekenisvol onderwijs te creëren door het verbinden van de kwalificaties met persoonsvorming en socialisatie (burgerschap). Dit vraagt onder andere om ruimte creëren voor onderwijsontwikkeling en professionalisering.
DC Terra
De middag bij DC Terra werd vormgegeven in samenwerking met Noorderpoort en Alfa college. Docenten van deze drie mbo-instellingen bedachten onder leiding van Rob van Haren en Irmgard Starmann (Hanze) ideeën om (nieuwe) economie te doceren en ondernemend leren in hun onderwijspraktijk te brengen. Zij gebruikten hiervoor de methode van de COCD-box.
De docenten werkten drie concepten uit waarmee zij (nieuwe economie) kunnen doceren en ondernemend leren in de praktijk kunnen brengen. Het concept Synovia draait om het samenleven tussen verschillende generaties in een zelfvoorzienende community in de eigen regio. Het doel is om bewustwording te creëren door generaties heen: Toen, nu, toekomst en is gericht op learning by doing.
Een ander concept Vinted Concept Store (VCS) is gekoppeld aan de beroepspraktijkvormings-opdrachten. Het draait om het samen met bestaande bedrijven uit de regio uitwerken van een ondernemingsplan voor een kringloop- en repaircentrum.
Het laatste concept Goud Genog draait om het ‘inside out’ denken. Studenten leren vanuit zichzelf naar ‘wij’ te denken door ze economisch, ecologisch en sociaal maatschappelijk te inspireren en activeren.
Lees hier een uitgebreider verslag van de workshop.
Praktijk en Innovatiecentrum Circulaire Economie
De middag bij PRICE begon met een presentatie van Els Zijlstra (material matchmaker). Zij nam de bezoekers aan de mbo-dag mee in de wereld van hernieuwbare en biobased grondstoffen en materialen gemaakt van restafval.