Dit was de landelijke vo-dag 2024

Wat leren we onze leerlingen eigenlijk? Wat is van waarde, en wat hoort er écht thuis in ons vak? Het zijn vragen die centraal stonden tijdens de landelijke vo-dag van de Week van het Economieonderwijs. Relevante vragen die gesteld moeten en mogen worden.

Tijdens deze landelijke vo-dag op donderdag 21 november kwamen docenten algemene economie, bedrijfseconomie en ondernemerschap samen bij Hogeschool Windesheim, het Vaksteunpunt Economie en Tilburg University. Op de locaties klonk een belangrijke boodschap: vernieuwingen in het onderwijs moeten vaak goed onderbouwd zijn, terwijl veel bestaande onderdelen die toets nooit hebben doorstaan.

De dag bood voor docenten waardevolle uitwisselingen van ervaringen.Daarnaast was er volop ruimte voor praktische inspiratie tijdens workshops over uiteenlopende onderwerpen. Hoe maak je duurzaamheid tastbaar? Hoe werk je vakoverstijgend? En hoe kun je, bijvoorbeeld met escape rooms of de Vrolijke Economen, economie speels en uitdagend maken?

Deze mix van verdieping en praktijk is wat deze dag zo bijzonder maakte. Het ging niet alleen over wat er in het curriculum moet, maar ook over hoe je morgen al een verschil kunt maken in de klas.

Artikel: Op zoek naar een andere economieles
Tijdens de vo-dag van Week van het Economieonderwijs kwamen meer dan 100 bevlogen economiedocenten samen. Stuk voor stuk deelden zij mooie verhalen over hoe zij hun economieonderwijs verrijken met nieuwe economische inzichten en actuele maatschappelijke ontwikkelingen. Marloes de Koning (NRC) tekende vier van deze verhalen op. Een lezenswaardig stuk, want zoals één van de geïnterviewden stelt: ‘Er zijn veel ontwikkelingen waarbij de methode achterblijft. Maar wie schuift het boek aan de kant als het examen bij het oude blijft? Ik moet mezelf ook dwingen. Dan haal ik voorbeelden uit het nieuws’
Lees het artikel hier.

Hieronder lees je een terugblik van de vo-dag die plaatsvond bij Hogeschool Windesheim, het Vaksteunpunt Economie VU/UvA en Tilburg University.

Hogeschool Windesheim

In samenwerking met de lerarenopleiding van Hogeschool Arnhem Nijmegen, de Vecon en scholen uit de regio organiseerde Hogeschool Windesheim een rijkgevulde middag over toekomstgericht economieonderwijs in het voortgezet onderwijs. De middag startte met een plenaire opening door Evelien Hoekman over hoe je in economielessen zaadjes kunt planten voor een duurzamere kijk op de wereld. ‘Ik ben nog nooit de 17 SDG’s tegengekomen in een schoolboek, zeker niet in het economieonderwijs’, aldus Evelien. ‘Waarom hebben wij het hier niet over? We kunnen de leerlingen niet dwingen om iets leuk te vinden, maar we kunnen wel zaadjes planten. We kunnen ze opleiden om de wereld een beetje mooier te maken.’ Ze gaf suggesties om met de leerlingen in discussie te gaan. Bijvoorbeeld aan de hand van actueel nieuws, met daadwerkelijke opdrachten of met een quiz. Hier kun je haar presentatie terugkijken.

Daarna konden bezoekers in twee workshoprondes kiezen uit maar liefst negen verschillende workshops. Van enkele van deze workshops vind je hieronder de presentatie:

  • Workshop Wereldplein over vakoverstijgende projecten (aardrijkskunde, geschiedenis en economie) voor het vmbo. Door Koos Sikkema en Hans Blaauw, Wessel Gansfort college, Groningen.
  • Workshop True Pricing over de toepassing van true pricing als nieuw onderwerp voor het Centraal Examen 2027 bedrijfseconomie. Door Evert Helfferich, lerarenopleidingen Hogeschool Windesheim.

Een uitgebreidere terugblik op de middag bij Hogeschool Windesheim komt van één van de deelnemers en kun je hier lezen.

Vaksteunpunt Economie

De middag bij het Vaksteunpunt Economie in Amsterdam begon met een online lezing van econoom Kate Raworth over ‘Doughnut design for business’. Daarna nam Jennifer Brandsberg-Engelmann de deelnemers mee in de wereld van regenerative Economics. Zij beantwoordde in deze keynote de vraag hoe we economievakken kunnen herontwerpen richting human and ecological wellbeing? 

Joris Tieleman (hoofdeconoom bij Our New Economy) gaf vervolgens een workshop over ‘waarden’. Hij ging met de aanwezigen in gesprek over hoe je lesgeeft over een ‘economie vol afwegingen’. Hier kun je zijn presentatie over de 5 economische kernwaarden nalezen, en hier lees je zijn suggesties hoe dit te verweven in het kerncurriculum.

Tilburg University

De middag bij Tilburg University bestond uit drie verschillende workshoprondes waarin verschillende onderwijsprofessionals lieten zien hoe zij hun economieonderwijs verrijken en vernieuwen. Met deelnemers deelden zij ervaringen over de aanpak, uitdagingen en de geleerde lessen. Hieronder een korte terugblik op de verschillende sessies.

  • Financiële zelfredzaamheid
    Marleen Spooren deelde praktische ideeën voor lessen inclusief materialen over beleggen. Hoe kun je een bedrijf beoordelen alvorens je aandelen gaat kopen van deze onderneming? De bedoeling is om leerlingen te laten inzien dat ze niet moeten uitgaan van de finfluencers op social media maar zelf op onderzoek uit moeten gaan. De inhoud van de sessie was gekoppeld aan het examenprogramma bedrijfseconomie havo en vwo. Bekijk haar presentatie hier.
  • Toets- en itemanalyses van economie havo en vwo 2013-2024
    Henri van den Hout presenteerde een spreadsheet met statistische informatie uit de centrale examens economie (havo en vwo) uit 2013-2024, waarmee deelnemers snel overzicht krijgen van P-waarden en Rir-waarden per item en per opgave, en de verdeling van items over domeinen, geslacht en profielen. Je kunt een exemplaar van de spreadsheet aanvragen bij Henri van den Hout.
  • Klimaatbewust gedrag
    Francine Linssen (stichting Klimaatgesprekken) gaf een interactieve lezing over het verbeteren van klimaatbewust gedrag. Ze vertelde over gedragsverandering, invloed, het social tipping point en voet- en handafdrukken. Vanuit de methodiek van Klimaatgesprekken deelde zij tips voor het voeren van betere gesprekken over klimaatverandering met leerlingen en collega’s.
  • AI-revolutie in het onderwijs
    Theo Roos keek samen met deelnemers naar mogelijkheden voor het integreren van AI in de dagelijkse onderwijspraktijk. Bekijk zijn presentatie hier.
  • Havo/vwo-leerlingen voorbereiden op heo-vervolgopleidingen
    In deze sessie gingen leraren economie (vo) en docenten economische vakken in het hbo in gesprek over wat zij van elkaar kunnen leren.
  • Vakvernieuwing economie en bedrijfseconomie
    De vakvernieuwingscommissie Mens en Maatschappij is in september 2024 aan het werk gegaan. De vraag aan de commissie is om de examenprogramma’s voor (onder andere) economie en bedrijfseconomie in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs te actualiseren. Tijdens deze sessie dachten deelnemers – in aanloop naar de officiële adviesmomenten – alvast na over de vraag: wat moeten we behouden en wat mag er worden geschrapt?

Economie Olympiade

De drie locaties sloten gezamenlijk af. Tijdens deze landelijke afsluiting werden de voorrondes van de Economie Olympiade afgerond en werden de best presterende scholen in het zonnetje gezet. De drie best presterende scholen in de voorronde waren The British School of the Netherlands, International School of Amsterdam en Gymnasium Novum. Het Carolus Borromeus College en Augustinianum ontvingen een eervolle vermelding.

Bekijk hieronder de foto’s van de vo-dag van de Week van het Economieonderwijs.

Deel deze pagina:

Meer inspiratie