Dit was de landelijke wo-dag 2024

Op dinsdag 19 november kwamen vanuit het hele land universitair docenten, hoogleraren, decanen, opleidingsdirecteuren en academici samen bij de Vrije Universiteit Amsterdam. Wat was het een inspirerende dag!

Verschillende onderwijsprofessionals uit het academisch werkveld lieten in deelsessies zien hoe zij in hun onderwijs een plek geven aan nieuwe economische perspectieven en bredere denkkaders. Een ding werd duidelijk: verbinding tussen disciplines, thema’s en onderwijspraktijken is cruciaal om economiestudenten klaar te stomen voor de complexe vraagstukken van de toekomst en het bijdragen aan de oplossingen daarvan.

Highlights:

  • Impactgedreven onderwijs biedt kansen en brengt uitdagingen met zich mee. Het vraagt flexibiliteit in zowel begeleiding als beoordeling. Ook vraagt dit van studenten dat zij moeten leren omgaan met onzekerheid: de uitkomst is niet altijd vooraf bekend.
  • Er kwamen inspirerende voorbeelden voorbij hoe duurzaamheid, ethiek en brede welvaart geïntegreerd kunnen worden in curricula. Dit door zowel nieuwe vakken en programma’s te ontwikkelen, maar vooral ook door bestaande vakken te verrijken met learning outcomes over deze thema’s.
  • We werden een spiegel voorgehouden dat we als academici goed zijn in het analyseren van problemen, maar dat veel economiestudenten ook, of vooral, geïnteresseerd zijn in het oplossen van deze problemen.
  • Veel economiestudenten kiezen later een andere route dan die van academisch econoom. Ons onderwijs moet ze voorbereiden ook vanuit die functies een bijdrage te leveren.

 

Verslag van de plenaire afsluiting

‘Geef economiestudenten ook inzichten mee uit andere disciplines, zoals psychologie en rechten en leer ze wat de grenzen van economie zijn. Geef ze bijvoorbeeld opdrachten over sociale vraagstukken, die ze moeten oplossen door kennis uit verschillende vakgebieden te combineren.’ 

De middag sloot af met een plenair gesprek onder leiding van Henri de Groot (professor Regional Economic Dynamics, Vrije Universiteit Amsterdam) over de Toekomst van het Economieonderwijs. Samen met Arjen van Witteloostuijn (decaan School of Business and Economics, Vrije Universiteit Amsterdam), Saskia Lavrijssen (decaan School of Management, Radboud Universiteit), Laura van Geest (voorzitter Raad van Bestuur Autoriteit Financiële Markten (AFM)) en Esther-Mirjam Sent (econoom, hoogleraar en politicus) werd besproken wat er nodig is voor herziening in het (kern)curriculum. Daarnaast presenteerde Sam de Muijnck de Dutch Economic Education Review 2024, die de inhoud en bredere aanpak van de tien economische bacheloropleidingen aan onderzoeksuniversiteiten in Nederland in kaart brengt.

Terugblik deelsessies

In deelsessies lieten verschillende onderwijsprofessionals zien hoe zij bezig zijn met het verrijken van hun economieonderwijs. Met deelnemers deelden zij ervaringen over de aanpak, uitdagingen en de geleerde lessen. In de afbeelding hieronder vind je de tips van docenten voor docenten die naar voren kwamen in de deelsessies. Daaronder vind je de individuele deelsessies en bijbehorende presentaties.

Do’s and don’ts in curriculum development
Marc Kramer (Rijksuniversiteit Groningen), Tjerk Budding (VU Amsterdam), Mathieu Steijn (VU Amsterdam) en Jorim Tielbeek (VU Amsterdam) deelden hun ervaring met curriculumvernieuwing binnen opleidingen en vakken. Ook deelden zij hoe studenten bij de ontwikkeling hiervan betrokken kunnen worden.

► Bekijk de presentatie

Lees meer

Deze sessie richtte zich op de aanpak van curriculumontwikkeling. We bespraken de manieren waarop vernieuwing van het curriculum plaatsvindt, alsook de succesvolle en minder succesvolle ervaringen. Ook bespraken we de rol van verschillende stakeholders, waaronder studenten, coördinatoren en opleidingsmanagement. Daarbij bespraken we niet alleen innovaties op opleidingsniveau, maar ook op het gebied van individuele vakken.

Good practices:

  • Marc Kramer, Rijksuniversiteit Groningen, deelde zijn ervaringen met de herziening van de Bachelor Economie en Bedrijfseconomie bij de RuG.
  • Tjerk Budding, VU Amsterdam, deelde zijn ervaringen met de herziening van dit programma.
  • Mathieu Steijn, VU Amsterdam, deelde hoe curriculumvernieuwing kan plaatsvinden in individuele vakken. 
  • Jorim Tielbeek, VU Amsterdam, presenteerde hoe studenten betrokken kunnen worden in curriculumontwikkeling.

De sessie werd gemodereerd door Tjerk Budding, opleidingsdirecteur Bachelor Economics and Business Economics (Vrije Universiteit Amsterdam)

Impact driven education

Prof. dr. Mark Sanders (Maastricht University), dr. Emiel Wubben (Wageningen University), dr. Frank Hubers (Open Universiteit) en Marit Schouten MSc (Erasmus University) deelden hun ervaringen met het toepassen van impactgedreven onderwijs.

► Bekijk de presentatie

Lees meer

Het staat buiten kijf dat universiteiten een betekenisvolle impact op studenten willen hebben. Universiteiten streven er echter in toenemende mate naar om deze impact uit te breiden tot buiten het klaslokaal en proberen met hun onderwijsactiviteiten een directere bijdrage te leveren aan de maatschappij. Het doel is om studenten een waardevolle leerervaring te bieden en tegelijkertijd praktische inzichten aan te reiken die in de praktijk kunnen worden toegepast. Daarom bevatten veel economievakken strategieën om ‘de buitenwereld’ in het klaslokaal te brengen. Zo worden studenten bijvoorbeeld betrokken bij praktijkgevallen, zodat ze theoretische kennis direct kunnen toepassen in de praktijk en worden blootgesteld aan de complexiteit van uitdagingen in de echte wereld. Deze ervaringen moedigen studenten aan om een breder perspectief te krijgen op dringende maatschappelijke kwesties en verder te kijken dan een strikt economische lens.

In deze sessie verzamelden we voorbeelden van de Universiteit Maastricht, Wageningen Universiteit, Open Universiteit en Erasmus Universiteit Rotterdam. We boden inspiratie en gingen het gesprek aan over de waarde en dilemma’s van impactgedreven onderwijs.

Good practices:

  • Prof. dr. Mark Sanders, Maastricht University vertelde over zijn vak Economie van transitie en veerkracht, waarin studenten werken aan een casus die is ingebracht door de Europese Commissie. Sanders leidt een dialoog over hoe je een leerervaring creëert voor studenten wanneer ze werken aan een casus waarvoor geen “goed” antwoord bestaat.
  • Dr. Emiel Wubben, Wageningen University deelde zijn ervaringen met het doceren van het vak Circular Economy, een zeer interdisciplinair vak. Ook bespreekt Wubben de waarde van en de worstelingen met de heterogeniteit van studenten bij het werken aan cases in teams.
  • Dr. Frank Hubers, Open University, bracht een ander perspectief: zijn studenten zijn professionals. Hubers bespreekt hoe als academische instelling te balanceren tussen praktisch relevant zijn en het creëren van “consultancy-achtige” ervaringen, zonder de kritische en objectieve normen te verliezen die essentieel zijn voor academisch onderwijs.
  • Marit Schouten MSc, Erasmus University, deelde haar ervaringen van het vak New Economic Thinking & Social Entrepreneurship en de Master Economics of Sustainability, waarin studenten werken aan een casus van een casushouder. Schouten leidt een dialoog over het balanceren van de educatieve ervaring van de studenten met het tegelijkertijd creëren van impact voor de deelnemende casushouders.

De sessie werd gemodereerd door Marit Schouten, impact researcher at Impact Centre Erasmus, and teacher at Erasmus School of Economics (Erasmus University Rotterdam).

Multidisciplinair onderwijs

Marjolein Vermeulen (Leiden Learning & Innovation Centre), dr. Niels Bosma (Utrecht School of Economics) en dr. Giorgia Romagnoli (Universiteit van Amsterdam) deelden hun ervaringen met multidisciplinair, transdisciplinair en interdisciplinair onderwijs. Wat zijn de voordelen? En welke uitdagingen brengt multidisciplinair onderwijs met zich mee?

Lees meer

Naarmate economische vraagstukken steeds complexer worden, groeit ook de behoefte aan een breder perspectief dan enkel het economische. Vanuit onderwijskundig perspectief lichtten we de kansen en uitdagingen voor multidisciplinair onderwijs toe. Twee economen die betrokken zijn in multidisciplinair economieonderwijs presenteerden vervolgens hoe zij in hun onderwijs en onderwijsprogramma’s gebruikmaken van inzichten uit andere vakgebieden om studenten beter voor te bereiden op hedendaagse economische vraagstukken.

Deze sessie bood concrete voorbeelden voor docenten en andere opleiders die het economisch onderwijs willen verbreden door economie aan te vullen met inzichten uit andere vakgebieden. Voorbeelden zijn de Universiteit Utrecht, de VU Amsterdam, Leiden University en EUR. We nodigen docenten en opleiders uit om mee te denken en in gesprek te gaan over de toegevoegde waarde van andere disciplines binnen een economieopleiding.

Good practices:

  • Marjolein Vermeulen, Leiden Learning & Innovation Centre is onderwijsadviseur en heeft veel ervaring met het adviseren en ontwikkelen van multidisciplinaire onderwijsprogramma’s.
  • Dr. Niels Bosma is hoogleraar Social Entrepreneurship en onderwijsdirecteur bij de Utrecht School of Economics waar alle economiestudenten de mogelijkheid hebben om economie aan te vullen met een dedicated minor in diverse disciplines.
  • Dr. Giorgia Romagnoli universitair hoofddocent economie aan de Universiteit van Amsterdam en coördineert de Sustainability Track van de MSc Business Economics.

De sessie werd gemodereerd door Philippe van Gruisen, opleidingsdirecteur Bachelor Economics & Society en Jim Been, opleidingsdirecteur Master Economics of the Public Sector (beiden Universiteit Leiden).

Klimaatrechtvaardigheid en ongelijkheid in het economiecurriculum

Ivan Boldyrev (Radboud University), dr. Marije Schaafsma (Vrije Universiteit Amsterdam), Daniel Gallardo Albarran, Michiel de Haas en Rolf Groeneveld (Wageningen University & Research) deelden hoe zij klimaatrechtvaardigheid en ongelijkheid een plek geven in hun onderwijs.

► Bekijk de presentatie

Lees meer

In deze sessie deelden we inspiratie over de manieren waarop we concepten als duurzaamheid, macht, rechtvaardigheid en ongelijkheid integreren in het economieonderwijs in de academische wereld. We bespraken hoe macht en (klimaat)rechtvaardigheid worden behandeld in het economiecurriculum en hoe we de manier waarop we hierover lesgeven kunnen verbeteren. We vinden deze sessie belangrijk vanwege de enorme mismatch die er bestaat tussen de diversiteit in onderzoek in de economische discipline en wat er wordt onderwezen aan studenten in economische en bedrijfskundige opleidingen. Het is ook belangrijk om studenten voor te bereiden op de uitdagingen van deze wereld, of die nu maatschappelijk, ecologisch of politiek van aard zijn.

Zoals Rethinking Economics aangeeft, “begint de wereld zich te realiseren op hoeveel manieren het gangbare economische denken onze samenlevingen in de steek heeft gelaten. De klimaatcrisis, pandemieën en groeiende mondiale ongelijkheid tonen aan dat verandering noodzakelijk is.

Good practices:

  • Rolf Groeneveld, Wageningen University & Research, is betrokken bij hun masterprogramma over economie voor duurzaamheid, met het vak Rethinking Economics for the Real World, waarin les wordt gegeven in pluralistische perspectieven op ongelijkheid en macht.
  • Ivan Boldyrev, Radboud University, werkt er hard aan om van History of the Economic Thought een verplicht vak te maken in bacheloropleidingen.
  • Daniel Gallardo Albarran en Michiel de Haas, Wageningen University & Research, zijn betrokken in het eerste jaar verplicht Economics and Governance in Historical Perspective
  • Dr. Marije Schaafsma, Vrije Universiteit Amsterdam, geeft onderwijs in verschillende programma’s (en zomerscholen) over milieurechtvaardigheid.De sessie wordt gemodereerd door Juliette Alenda Demoutiez, Radboud University.

De sessie werd gemodereerd door Juliette Alenda Demoutiez, Radboud University.

Grote dank aan de organisatoren en deelnemers voor jullie waardevolle bijdrage, samen maken we de beweging naar toekomstbestendig economieonderwijs groter! Wil je meer weten over de inhoud van de deelsessies?

Bekijk hieronder de foto’s van de wo-dag van de Week van het Economieonderwijs.

Deel deze pagina:

Meer inspiratie