Terugblik: Samen opleiden voor de toekomst

De Week van het Economieonderwijs sloot feestelijk af met het slotevenement ‘Samen opleiden voor de toekomst’. Het was een rijke bijeenkomst waarin werd teruggeblikt op een week waarin professionals uit 4 onderwijslagen, op 9 locaties in meer dan 60 workshops en activiteiten kennis deelden over toekomstgericht economieonderwijs. En waarin vooruit werd gekeken: wat kunnen we doen om de transitie naar toekomstgericht economieonderwijs verder te brengen?

De  middag werd geopend door wetenschappelijk directeur van het Impact Centre Erasmus (ICE) Karen Maas en begon met een feestelijke terugblik op de Week van het Economieonderwijs. Vervolgens namen 4 mede-organisatoren uit de 4 verschillende onderwijslagen het woord . Zij vertelden hoe zij de week beleefden. Allereerst gaf Yorrit Luijckx samen met Maria Teresa Snelders een terugkoppeling van de mbo-dag, Tjerk Budding keek terug op de wo-dag , Charlotte Kobus op de hbo-dag en Marleen Spooren op de vo-dag.

Onderwijslaagoverstijgende thema’s

Na de plenaire opening gingen alle aanwezigen in world-cafe-setting met elkaar in gesprek over 4 thema’s die in alle onderwijslagen spelen. Het world-café was zo opgezet dat iedere groep een samenstelling was van onderwijsprofessionals uit alle onderwijslagen. Op deze manier leerden deelnemers van de kennis en ervaring uit andere onderwijslagen.

  1. Hoe ontwikkel je persoonsvorming in het economieonderwijs?
    Tijdens de introductie van dit thema bevroeg Yorrit Luijckx (Albeda college) de aanwezigen hoe we studenten kunnen helpen te ontdekken wie ze zijn en welke rol ze hebben in de samenleving die vol complexe uitdagingen zit. Tijdens het world café bespraken deelnemers het belang van vragen stellen aan studenten. Wat vinden zij belangrijk? Welke waarden leven voor hen? Hoe maken zij afwegingen? Hoewel het lastig is als groepen (te) groot zijn, was minder zenden en meer vragen het devies.
  2. Welke economische theorieën en modellen hebben op dit moment geen plek in het onderwijs? Wat betekent dit voor doorlopende leerlijnen?
    Tijdens de introductie van dit thema door Charlotte Kobus (Avans) werd het onderwerp planned obselesence geïntroduceerd. Tijdens het world-café werden brede welvaart, true pricing, degrowth, maar vooral het belang van pluriformiteit werd besproken. Ook kennis van de ontwikkeling van het economisch denken in de geschiedenis kwam in meerdere gesprekstafels terug.
  3. Welke ontwikkelingen zien we in het werkveld van morgen en wat vraagt dat van het economieonderwijs?
    Tijdens de introductie van dit thema door Tjerk Budding (VU) werd duidelijk dat je van toekomstig werknemers (al dan niet economen) mag verwachten dat zij kritisch kunnen denken en weten dat er verschillende denkrichtingen en oplossingsrichtingen zijn voor vraagstukken. Ook hier dus het belang van pluriformiteit. In het world-café werd het werken in multidisciplinaire teams – in meerder onderwijslagen – genoemd.
  4. Wat is cruciaal als het gaat om didactiek en economieonderwijs? Welke kansen zien we en wat is er nodig?
    Tijdens de introductie van dit thema benadrukte Marleen Spooren (lerarenopleiding Fontys) dat toekomstgericht economieonderwijs verandering in didactiek vereist. Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om het kunnen toepassen van deze kennis in de ‘echte economie’. In het world-café werd het belang van leerlingen naar buiten laten gaan en laten kennismaken met de echte economie besproken.

Er ontstonden rijke gesprekken waarin deelnemers leerden van de ervaringen uit andere onderwijslagen. Kennis werd uitgewisseld en contacten werden opgedaan.

Podiumgesprek

Na de world-cafe-gesprekken kwamen de deelnemers weer bij elkaar in de theaterzaal voor het podiumgesprek met vertegenwoordigers van de koepelorganisaties van de vier onderwijslagen.  Aan tafel zaten Karin Verschoor (sectorraad heo Vereniging Hogescholen), Theo Roos (namens Vecon), Olaf van Vliet (namens het Decanenberaad Economie en Bedrijfskunde) en Marloes de Vries (namens de bedrijfstakgroep Handel van de MBO Raad). Onder leiding van Giuseppe van der Helm (Leren voor Morgen) werden zij gevraagd hoe zij terugkijken op de Week van het Economieonderwijs en wat er moet gebeuren om vanaf hier vooruitgang te boeken.

De vier tafelgasten waren duidelijk: er gebeurt veel en hier willen ze vanuit hun organisaties op voortbouwen. Hiertoe spraken zij de ambitie uit om elkaar komend jaar vaker op te zoeken om er sámen voor te zorgen dat het economieonderwijs in alle onderwijslagen toekomstbestendiger wordt. Dat het belangrijk is om de handen hiervoor ineen te slaan, werd bekrachtigd in het voornemen om ook als mbo, hbo en wo mee te praten over de ontwikkeling van de vakvernieuwing van het economievak in het voortgezet onderwijs. Naast deze ambitie om elkaar vaker op te zoeken, werd ook ambitie uitgesproken om componenten van toekomstgericht economieonderwijs die nu als keuzedelen worden aangeboden in het onderwijs, te integreren in het standaard kerncurriculum. Het zijn ambities die de transitie naar toekomstgericht economieonderwijs een mooie stap verder brengen!

De middag werd afgesloten door comedian en finalist van het Leids Cabaret Festival 2024 Tim Kroezen die een frisse blik gaf op waar het schuurt in de economie en het onderwijs.

Deel deze pagina:

Meer inspiratie