Dutch Economics Education Review 2024

Al vele jaren is economieonderwijs het onderwerp van debat, gezien de vitale functie ervan: het opleiden van de machtigste technocraten van onze samenleving. Zoals James J. Heckman schrijft is het daarom van groot belang dat economie studenten worden opgeleid met een brede blik en dat zij weten hoe effectief bij te dragen als econoom in de praktijk.

Het economisch denken en beleid maken fundamentele veranderingen door in Nederland en wereldwijd, gedreven door maatschappelijke uitdagingen en ontwikkelingen in de wetenschap. In de kern gaat het om een nieuwe conceptie van economisch succes waarbij welzijn, veiligheid en duurzaamheid centraal staan. Wetenschappers, beleidsmakers, ondernemers, financiële instellingen, internationale organisaties als het IMF (2024) en de OESO (2020), de universitaire faculteiten Economie en Bedrijfskunde (2022), en de Vereniging Hogescholen (2021), zijn allemaal bezig met het fundamenteel herijken van economische ideeën en praktijken.

Enkele jaren geleden werd het debat over het economieonderwijs in Nederland geïntensiveerd met het KVS Preadviezen (2016) en het bachelorcurriculum rapport Thinking like an Economist? (2018). Sindsdien is de wereld veranderd en dus ook het Nederlandse economieonderwijs. Veel vakgroepen hebben serieus werk gemaakt van het actualiseren van hun curriculum en verdere verbeteringen zijn in de maak. Wageningen heeft haar programma op duurzaamheid toegespitst. Utrecht heeft haar programma fundamenteel interdisciplinair gemaakt. Leiden Universiteit heeft zelfs een compleet nieuwe bachelor en master opgericht die zich richt op Nederlands economisch beleid. De VU heeft ook geprobeerd een nieuwe bachelor genaamd Sociale Economie op te richten waarbij maatschappelijke uitdagingen centraal zouden staan.

In 2022 vond de eerste openbare nationale bijeenkomst van economische decanen plaats, gevolgd door de publicatie van een ’transformatieve agenda’ (2023). In een recente aflevering van het HUMAN tv-programma Wat houdt ons tegen? stelde de nationale voorzitter van de decanen economie hun doel: dat binnen 5 jaar de opleidingen klaar zijn om tegemoet te komen aan de behoeften van de maatschappij. Dit rapport inventariseert deze ontwikkelingen en schetst de huidige situatie. Voornaamste conclusie: er valt echt wat te kiezen voor potentiële studenten economie.

Deel deze pagina:

Meer inspiratie