Ontmoeting docenten vmbo-praktijkonderwijs

Om onderwijs aan te laten sluiten bij de beroepspraktijk is het belangrijk dat leerlingen kennis opdoen van nieuwe economische ontwikkelingen, door levensecht te leren. Hoe zorgen we hiervoor in samenwerking met het bedrijfsleven? Met docenten en schoolleiders vanuit vmbo en praktijkonderwijs vanuit het hele land gaan we hierover in gesprek. Dit doen we aan de hand van […]

Inspiratiesessie Brede Economische Richting

De bijeenkomst terugkijken kan via deze link Deze inpiratiesessie voor HBO-onderwijsprofessionals draait om de Brede Economische Richting (BER) die de faculteit Business en Economie van de Hogeschool van Amsterdam dit jaar is gestart. Ze hebben studiekiezers benaderd met de propositie: Wil jij twee jaar ervaring opdoen met alle verschillende economische opleidingen binnen de faculteit en […]

Integrating doughnut principles into university economics courses

In this meeting, Juliette Alenda-Demoutiez (Assistant Professor at Radboud University) will present on the course she designed for her Bachelor Programme (Economics and Business Economics), “Economics and Sustainable Development.” This presentation will be structured in two main parts. First, she will focus on the seven principles of Doughnut Economics to reshape the economics discipline. Kate […]

Workshop Rethinking Economics: New Teaching Tools

Het Centre for Economy Studies werkt aan de verbetering en modernisering van het economieonderwijs, zodat studenten beter zijn voorbereid op hun toekomstige loopbaan en op de maatschappelijke uitdagingen waar we nu en in de komende decennia voor staan. In de Week van het Economieonderwijs organiseren we een Engelstalige workshop voor Academici. This workshop will present the latest […]

Workshop Bouwblokken hoger economisch onderwijs

Er gebeurt veel binnen de HEO-sector van het HBO. Zo bieden veel hogescholen inmiddels keuzevakken, minoren en masterprogramma’s aan rondom duurzaamheid. De volgende uitdaging ligt in het opnemen van deze theorie en praktijk in het kerncurriculum van de bachelors. Maar hoe doen we dat? Hoe leiden we studenten op om zowel te kunnen functioneren in de huidige […]

Workshop How to think like a Business Economist for the 21st century?

An economy that works for all people’s basic needs within planetary boundaries will require businesses that are future proof. And it will need business students who can shape organisations with this in mind. How can we adapt the five design principles for organisations developed by Kate Raworth (author of Doughnut Economics) to the current curriculum […]

Introductie scholingstraject ‘Ken je economie’

De Week van het Economieonderwijs is een mooie gelegenheid om ons te bezinnen over de inhoud van het economieonderwijs. 21steconomics ziet graag praktisch onderwijs dat jongeren leert over het functioneren van ons economisch systeem. Niet alleen vanuit het perspectief van gangbare, klassieke, indicatoren, maar ook vanuit ecologische en sociale indicatoren. Wij noemen de toekomstvisie waar […]

Lancering economieles.nu

Op woensdagavond 16 november – in de Week van het Economieonderwijs – lanceren Our New Economy en Day for Change gezamenlijk de website Economieles.nu. Dé site waar je als docent terecht kunt voor de Lesbrieven Nieuwe Economie. Dé lesbrieven om jouw economielessen in het voortgezet onderwijs te verrijken met toekomstgerichte thema’s! De leerlingen van havo/vwo […]

Durf Doe Donut – Q&A Podcast als leermethode

Deze Q&A draait om het werkboek dat voortkomt uit de podcast-serie Durf Doe Donut. In deze podcast spreekt Loes Wernsen verschillende experts over de Donut economie, sociaal, duurzaam en betekenisvol ondernemen.  De podcast is gemaakt voor studenten die het lef hebben om de wereld een beetje beter te maken en hun tanden in de donut […]

Voorbeeldles Homo Florens: een vernieuwend economisch mensbeeld

In het huidige Hoger Economisch Onderwijs wordt de mens vooral gezien als een rationeel en individualistisch wezen dat primair uit is op maximale bevrediging van diens eigen behoeften. Dat mensbeeld doet geen recht aan de waarde die mensen hechten aan relaties met de medemens. Hierom draait het tijdens de voorbeeldles Homo Florens. Deelnemers aan deze […]

LOGIN

Volg ons op social media