Hogeschool Windesheim

Op donderdag 21 november bruist het op Hogeschool Windesheim in Zwolle. In samenwerking met de lerarenopleiding van Hogeschool Arnhem Nijmegen, de Vecon en scholen uit de regio organiseert Hogeschool Windesheim een dag over toekomstgericht economieonderwijs in het voortgezet onderwijs.

Docenten algemene economie en bedrijfseconomie kunnen ervaringen uitwisselen over manieren waarop zij actuele maatschappelijke ontwikkelingen meenemen in hun economieonderwijs. De workshops voor vmbo-docenten bestaan uit lesvoorbeelden om het vak economie begrijpelijk en praktischer maken voor leerlingen.

Adres
Campus 2, 8017 CA Zwolle

Agenda

Het programma dat tijdens de landelijke vo-dag zal plaatsvinden bij Hogeschool Windesheim duurt van 13.30 tot 17.00 uur.

13:30 – 14:00: Inloop
14:00 – 14.30 Startbijeenkomst

Vergroenen van het economieonderwijs met Evelien Hoekman (Duurzaam Beleggen): Hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje. Dit geldt natuurlijk ook voor het vergroenen van het economieonderwijs. Elk stapje in de goede richting is er één. Maar hoe regel je dit praktisch? Over economische werkvormen die hopelijk een zaadje planten voor een duurzamere kijk op de wereld.

14.30 – 15.30 Workshopronde 1 | 15.30 - 16.30: Workshopronde 2

Parallelsessies, keuze uit o.a.:

Wereldplein

samenwerking van aardrijkskunde, geschiedenis en economie voor het VMBO. (Koos Sikkema en Hans Blaauw, Wessel Gansfort college, Groningen)

Van waarde zijn

Wat als economie niet alleen ging over winst en verlies, maar ook over een gezondere planeet? Ontdek hoe je jouw economieonderwijs kunt verduurzamen. Ervaar in deze workshop hoe je duurzaamheid aan de hand van de SDG’s kunt integreren binnen je onderwijs en inspireer je studenten om een positieve impact te maken. (Jannick Jansen en Andre Roetman, Menso Alting, Zwolle)

SILC - Samenwerken aan Groen Wereldburgerschap

Steeds meer scholen kiezen voor wereldburgerschap en leiden hun leerlingen op als wereldburgers die bekend en betrokken zijn bij thema’s als diversiteit, inclusie, globalisering, verbinding, ongelijkheid, solidariteit, vrede, conflict, duurzaamheid, mensenrechten en wereldperspectieven. Binnen het vmbo-programma van Zone.college noemen wij het Groen Wereldburgerschap. Dat is  een lesprogramma waarbij duurzaamheid, globalisering en burgerschap aan elkaar gelinkt zijn. Bij het ontwikkelen van dit programma werkt Zone.college samen met Cibap en Windesheim. (Pieter Temminck, Zone.college)

Naar nieuwe inhoud van economie-onderwijs in de onderbouw

Pogingen om op de inhoud van het economie-onderwijs te innoveren lopen in de bovenbouw geregeld stuk op de beperkingen van het examenprogramma. In de onderbouw van het VO hebben docenten veel meer vrijheid om het (eind)onderwijs aldaar naar eigen inzicht in te richten en te verbeteren. Een blik op de lesmethoden leert dat die vrijheid veelal gebruikt wordt om het bovenbouwprogramma in een notendop aan te bieden. De vraag is of dat wenselijk is. In deze workshop een dialoog over de (wenselijke) inhoud van economie-onderwijs in de onderbouw en een concreet voorbeeld van hoe een lesmethode er uit zou kunnen zien. Deelnemers krijgen indien wenselijk toegang tot en de mogelijkheid om mee te denken over die lesmethode. (Matthijs Nicolai, christelijk lyceum, Apeldoorn)

Vernieuwing van het vak Algemene Economie in het VWO en HAVO

Een interactieve sessie over toekomstgericht onderwijs. De opbrengst van deze sessie wordt gebruikt door de landelijke vakvernieuwingscommissie(Henk Delger, Hogeschool Arnhem-Nijnmegen).

Hoe ontwerp je een schoolexamenopgave bedrijfseconomie over samenlevingscontracten, geregistreerd partnerschap, trouwen en scheiden?

In deze workshop gaan we samen een schoolexamenopgave ontwerpen voor bedrijfseconomie over domein B1 (financiële zelfredzaamheid). We focussen hierbij op de totstandkoming en ontbinding van diverse samenlevingsvormen. In deze workshop leer je ook welke (subtiele) verschillen er zijn in de diverse havo- en vwo-examensyllabi. Aan het einde van deze workshop hebben we een (concept)opgave ontwikkeld die je direct in jouw toets over dit onderwerp kunt gebruiken. Daarnaast krijg je enkele (examen)opgaven over dit onderwerp mee. (Remon Korteweg,  Carolus Clusius Zwolle en Dominique Vos, CITO)

Toepassen van True Pricing

True pricing is een nieuw onderwerp voor het Centraal Examen 2027 voor bedrijfseconomie. Steeds meer bedrijven onderzoeken de mogelijkheden van true pricing. Bijvoorbeeld: ‘De prijs van een pak melk in de supermarkt zou met een factor 2,5 omhoog moeten om binnen de productieketen echt op grote schaal te kunnen investeren in verduurzaming’ zei Tuncay Özgüner, president Retail & America’s van FrieslandCampina op vrijdag 4 oktober. De workshop start met een korte inleiding over het opnemen van externe sociale en ecologische kosten in de echte kostprijs van een product, vooral ontleend aan https://www.truepricefoundation.org/ en https://trueprice.org/. Op basis van de principes van meervoudige waardecreatie worden de deelnemers aan de workshop uitgenodigd om de true price benadering toe te passen in een drietal cases: jeans, zuivelproducten en bloemen. (Evert Helfferich,  lerarenopleidingen Hogeschool Windesheim)

Economische theorieën gekoppeld aan duurzaamheid in interactieve spellen en simulaties voor havo en vwo

Studenten van de opleidingen Economie en Beleid en Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen Wageningen University & Research bezoeken havo en vwo scholen in heel Nederland om leerlingen tijdens de economielessen op een leuke, interactieve en leerzame manier kennis te laten maken met de uitdagingen van onze huidige maatschappij. De spellen en simulaties zijn gericht op economische theorieën vanuit het examenprogramma en worden gekoppeld aan duurzame voorbeelden. Tijdens de Week van het Economieonderwijs presenteren de studenten het aanbod aan workshops. (Mia Holleman, Wageningen University & Research)

Escaperooms over Logistiek en duurzaamheid en Logistiek en festivals

De logistieke sector is overal in onze samenleving aanwezig. Een goede logistiek is bijvoorbeeld onmisbaar bij het bezorgen van spullen, het inkorten van wachttijden in de zorg en bij het stroomlijnen van publieksstromen bij een evenement. Om leerlingen kennis te laten maken met het Logistieke werkveld bieden wij een serie escaperooms (in kaartspel-vorm) aan. Door puzzels en opdrachten uit te voeren wordt een (logistieke) keten aan activiteiten compleet gemaakt en krijgen leerlingen meer zicht op de wereld van logistiek. (Yvonne Loman, Mirjam Hofman, Zone.college)

16.30 – 17.00 Landelijke afsluiting

Via livestream gezamenlijke afsluiting en uitwisseling met de collega’s van de andere vo-locaties in Tilburg en Amsterdam. Tijdens deze afsluiting worden van de winnende klassen van de voorrondes van de Economie Olympiade gepresenteerd.

17.00 - 18.30:

Aansluitend is er nog de gelegenheid om na te praten onder het genot van een maaltijd. Tijdens dit informele moment kun je met je collega’s netwerken en sparren over de toekomst van ons (bedrijfs)economieonderwijs. Vecon komt ook graag in contact met docenten die willen meedenken over de vakvernieuwing economie en bedrijfseconomie. Vecon zal, als lid van de advieskring, feedback geven op de conceptexamenprogramma’s. Welke smaak moet die feedback hebben? Jij kunt dat mede bepalen! Onder het genot van een warme maaltijd gaan we in gesprek over de vakvernieuwing en ons onderwijs in het algemeen. Deelname hieraan is gratis voor Vecon-leden. Aanmelden voor de maaltijd dient apart te gebeuren en kan via deze link.

Deel deze pagina: