Naarmate economische vraagstukken steeds complexer worden, groeit ook de behoefte aan een breder perspectief dan enkel het economische. Tijdens deze sessie delen drie deskundigen hierover hun ervaringen en visies. Vanuit onderwijskundig perspectief worden de kansen en uitdagingen voor multidisciplinair onderwijs toegelicht. Vervolgens presenteren twee economen die betrokken zijn in multidisciplinair economieonderwijs hoe zij in hun onderwijs en onderwijsprogramma’s gebruikmaken van inzichten uit andere vakgebieden om studenten beter voor te bereiden op hedendaagse economische vraagstukken.
Deze sessie biedt concrete voorbeelden voor docenten en andere opleiders die het economisch onderwijs willen verbreden door economie aan te vullen met inzichten uit andere vakgebieden. Voorbeelden zijn de Universiteit Utrecht, de VU Amsterdam, Leiden University en EUR. We nodigen docenten en opleiders uit om mee te denken en in gesprek te gaan over de toegevoegde waarde van andere disciplines binnen een economieopleiding.
Good practices:
- Marjolein Vermeulen, Leiden Learning & Innovation Centre is onderwijsadviseur en heeft veel ervaring met het adviseren en ontwikkelen van multidisciplinaire onderwijsprogramma’s.
- Dr. Niels Bosma is hoogleraar Social Entrepreneurship en onderwijsdirecteur bij de Utrecht School of Economics waar alle economiestudenten de mogelijkheid hebben om economie aan te vullen met een dedicated minor in diverse disciplines.
- Dr. Giorgia Romagnoli universitair hoofddocent economie aan de Universiteit van Amsterdam en coördineert de Sustainability Track van de MSc Business Economics.
De sessie wordt gemodereerd door Philippe van Gruisen, opleidingsdirecteur Bachelor Economics & Society en Jim Been, opleidingsdirecteur Master Economics of the Public Sector (beiden Universiteit Leiden).