Vrije Universiteit Amsterdam

Op dinsdag 19 november vindt de landelijke wo-dag van de Week van het Economieonderwijs plaats op de Vrije Universiteit in Amsterdam. De dag voor-en-door universitair docenten, vakcoördinatoren en onderwijsdirecteuren staat in het teken van toekomstgericht economisch onderwijs.

Het programma op de VU wordt samengesteld in samenwerking met Radboud Universiteit, Universiteit Leiden, Erasmus Universiteit Rotterdam, het Impactforum en het Decanenberaad Economie en Bedrijfskunde.

Adres
Nieuwe Universiteitsgebouw (De Boelelaan 1111)

Agenda

Click for English

Het programma van de landelijke wo-dag van de Week van het Economieonderwijs vindt plaats van 13.30 – 17.30 uur. Het programma is in het Engels. 

13.30 - 14.00 Inloop en ontvangst
14.00 - 15.30 Parallelsessies

In parallelsessies gaan deelnemers de verdieping in rondom een specifiek thema. Na een aantal presentaties van good practices (vakken, opleidingen, methodes), waarin ervaringen over de aanpak, uitdagingen en lessen worden gedeeld, gaan deelnemers verder met elkaar in gesprek en worden inzichten uitgewisseld.

Do's and don'ts in curriculum development

Deze sessie focust op de aanpak van curriculumontwikkeling. We bespreken de manieren waarop vernieuwing van het curriculum plaatsvindt, alsook de succes- en taalervaringen. Ook bespreken we de rol hierin van verschillende stakeholders, waaronder studenten, coördinatoren en opleidingsmanagement. Daarbij bespreken we niet alleen innovaties op opleidingsniveau, maar ook op het gebied van individuele vakken.

Good practices:

  • Tjerk Budding, VU Amsterdam, deelt zijn ervaringen met de herziening van dit programma.
  • Mathieu Steijn, VU Amsterdam, deelt hoe curriculumvernieuwing kan plaatsvinden in individuele vakken. 
  • Jorim Tielbeek, VU Amsterdam, presenteert hoe studenten betrokken kunnen worden in curicculumontwikkeling.

De sessie wordt gemodereerd door Tjerk Budding, opleidingsdirecteur Bachelor Economics and Business Economics (Vrije Universiteit Amsterdam)

Impact driven education

Het staat buiten kijf dat universiteiten een betekenisvolle impact op studenten willen hebben. Universiteiten streven er echter in toenemende mate naar om deze impact uit te breiden tot buiten het klaslokaal en proberen met hun onderwijsactiviteiten een directere bijdrage te leveren aan de maatschappij.Het doel is om studenten een waardevolle leerervaring te bieden en tegelijkertijd praktische inzichten aan te reiken die in de praktijk kunnen worden toegepast. Daarom bevatten veel economievakken strategieën om ‘de buitenwereld’ in het klaslokaal te brengen. Zo worden studenten bijvoorbeeld betrokken bij praktijkgevallen, zodat ze theoretische kennis direct kunnen toepassen in de praktijk en worden blootgesteld aan de complexiteit van uitdagingen in de echte wereld. Deze ervaringen moedigen studenten aan om een breder perspectief te krijgen op dringende maatschappelijke kwesties en verder te kijken dan een strikt economische lens.

In deze sessie hebben we voorbeelden verzameld van de Universiteit Maastricht, Wageningen Universiteit, Open Universiteit en Erasmus Universiteit Rotterdam. We bieden inspiratie en gaan het gesprek aan over de waarde en dilemma’s van impactgedreven onderwijs.

Good practices:

  • Prof. dr. Mark Sanders, Maastricht University zal het hebben over zijn vak Economie van transitie en veerkracht, waarin studenten werken aan een casus die is ingebracht door de Europese Commissie. Sanders leidt een dialoog over hoe je een leerervaring creëert voor studenten wanneer ze werken aan een casus waarvoor geen “goed” antwoord bestaat.
  • Dr. Emiel Wubben, Wageningen University deelt zijn ervaringen met het doceren van het vak Circular Economy, een zeer interdisciplinair vak. Ook bespreekt Wubben de waarde van en de worstelingen met de heterogeniteit van studenten bij het werken aan cases in teams.
  • Dr. Frank Hubers, Open University, brengt een ander perspectief: zijn studenten zijn professionals. Hubers bespreekt hoe als academische instelling te balanceren tussen praktisch relevant zijn en het creëren van “consultancy-achtige” ervaringen, zonder de kritische en objectieve normen te verliezen die essentieel zijn voor academisch onderwijs.
  • Marit Schouten MSc, Erasmus University, deelt haar ervaringen van het vak New Economic Thinking & Social Entrepreneurship en de Master Economics of Sustainability, waarin studenten werken aan een casus van een casushouder. Schouten leidt een dialoog over het balanceren van de educatieve ervaring van de studenten met het tegelijkertijd creëren van impact voor de deelnemende casushouders.

De sessie wordt gemodereerd door Marit Schouten, impact researcher at Impact Centre Erasmus, and teacher at Erasmus School of Economics (Erasmus University Rotterdam).

Multidisciplinair onderwijs

Naarmate economische vraagstukken steeds complexer worden, groeit ook de behoefte aan een breder perspectief dan enkel het economische. Tijdens deze sessie delen drie deskundigen hierover hun ervaringen en visies. Vanuit onderwijskundig perspectief worden de kansen en uitdagingen voor multidisciplinair onderwijs toegelicht. Vervolgens presenteren twee economen die betrokken zijn in multidisciplinair economieonderwijs hoe zij in hun onderwijs en onderwijsprogramma’s gebruikmaken van inzichten uit andere vakgebieden om studenten beter voor te bereiden op hedendaagse economische vraagstukken.

Deze sessie biedt concrete voorbeelden voor docenten en andere opleiders die het economisch onderwijs willen verbreden door economie aan te vullen met inzichten uit andere vakgebieden. Voorbeelden zijn de Universiteit Utrecht, de VU Amsterdam, Leiden University en EUR. We nodigen docenten en opleiders uit om mee te denken en in gesprek te gaan over de toegevoegde waarde van andere disciplines binnen een economieopleiding.

Good practices:

  • Marjolein Vermeulen, Leiden Learning & Innovation Centre is onderwijsadviseur en heeft veel ervaring met het adviseren en ontwikkelen van multidisciplinaire onderwijsprogramma’s.
  • Dr. Niels Bosma is hoogleraar Social Entrepreneurship en onderwijsdirecteur bij de Utrecht School of Economics waar alle economiestudenten de mogelijkheid hebben om economie aan te vullen met een dedicated minor in diverse disciplines.
  • Dr. Giorgia Romagnoli universitair hoofddocent economie aan de Universiteit van Amsterdam en coördineert de Sustainability Track van de MSc Business Economics.

De sessie wordt gemodereerd door Philippe van Gruisen, opleidingsdirecteur Bachelor Economics & Society en Jim Been, opleidingsdirecteur Master Economics of the Public Sector (beiden Universiteit Leiden).

Klimaatrechtvaardigheid en ongelijkheid in het economiecurriculum

In deze sessie delen we inspiratie over de manieren waarop we concepten als duurzaamheid, macht, rechtvaardigheid en ongelijkheid integreren in het economieonderwijs in de academische wereld. We bespreken hoe macht en (klimaat)rechtvaardigheid worden behandeld in het economiecurriculum en hoe we de manier waarop we hierover lesgeven kunnen verbeteren.We vinden deze sessie belangrijk vanwege de enorme mismatch die er bestaat tussen de diversiteit in onderzoek in de economische discipline en wat er wordt onderwezen aan studenten in economische en bedrijfskundige opleidingen. Het is ook belangrijk om studenten voor te bereiden op de uitdagingen van deze wereld, of die nu maatschappelijk, ecologisch of politiek van aard zijn.

Zoals Rethinking Economics aangeeft, “begint de wereld zich te realiseren op hoeveel manieren het gangbare economische denken onze samenlevingen in de steek heeft gelaten. De klimaatcrisis, pandemieën en groeiende mondiale ongelijkheid tonen aan dat verandering noodzakelijk is.”Good practices:

  • Rolf Groeneveld, Wageningen University & Research, is betrokken bij hun masterprogramma over economie voor duurzaamheid, met het vak Rethinking Economics for the Real World, waarin les wordt gegeven in pluralistische perspectieven op ongelijkheid en macht.
  • Ivan Boldyrev, Radboud University, werkt er hard aan om van History of the Economic Thought een verplicht vak te maken in bacheloropleidingen.
  • Daniel Gallardo Albarran en Michiel de Haas, Wageningen University & Research, zijn betrokken in het eerste jaar verplicht Economics and Governance in Historical Perspective
  • Dr. Marije Schaafsma, Vrije Universiteit Amsterdam, geeft onderwijs in verschillende programma’s (en zomerscholen) over milieurechtvaardigheid.De sessie wordt gemodereerd door Juliette Alenda Demoutiez, Radboud University.

De sessie wordt gemodereerd door Juliette Alenda Demoutiez, Radboud University.

15.30 - 15.45 Pauze
15.45 - 17.00 Plenaire afsluiting

Plenair gesprek onder leiding van Henri de Groot (professor Regional Economic Dynamics aan de Vrije Universiteit) over de Toekomst van het Economieonderwijs. Samen kijken we wat er nodig is voor herziening in het (kern)curriculum. Wat betekent dit voor faculteiten? Dit bespreken we spreken met de volgende decanen en economen:

  • Arjen van Witteloostuijn, decaan School of Business and Economics, Vrije Universiteit Amsterdam
  • Saskia Lavrijssen, decaan School of Management, Radboud Universiteit
  • Laura van Geest, voorzitter Raad van Bestuur Autoriteit Financiële Markten (AFM).
  • Esther-Mirjam Sent, econoom, hoogleraar en politicus
17.00 - 17.30 Borrel

Heb je vragen of wil je meer informatie? Mail Femmy van den Elsaker.

Deel deze pagina: