“Natuurlijk is er examenstof die gewoon moet, maar daarbinnen hebben we veel vrijheid. Inkomen, geld en ondernemerschap vinden pubers interessante onderwerpen. Iedereen wil op zijn twintigste miljonair zijn. Die ballon wil ik wel doorprikken.” Hans Blaauw (CSG Wessel Gansfort)
Tijdens de vo-dag van de Week van het Economieonderwijs kwamen meer dan honderd bevlogen economiedocenten samen. Stuk voor stuk deelden zij mooie verhalen over hoe zij hun economieonderwijs verrijken met nieuwe economische inzichten en actuele maatschappelijke ontwikkelingen. Marloes de Koning (NRC) tekende vier van deze verhalen op.
In haar reportage vertelt Ton Smakman (Regius School): “Er zijn veel ontwikkelingen waarbij de methode achterblijft. Maar wie schuift het boek aan de kant als het examen bij het oude blijft? Ik moet mezelf ook dwingen. Dan haal ik voorbeelden uit het nieuws”
Bastiaan van der Broek (Het Nieuwe Lyceum Bilthoven): “Leerlingen leren redeneren binnen een model, een soort economiespelletje, maar we kijken weinig naar hoe we tot die aannames komen en hoe die zich verhouden tot de werkelijkheid.”
Tamara Van Bakel (Ichtus Lyceum): “Economie gaat over hoe we samenleven. Ik wil context meegeven. Ze moeten begrijpen hoe je inkomensongelijkheid kunt meten met een Gini-coëfficiënt. Maar ook dat gelijk/ongelijk nog niet hetzelfde is als eerlijk/oneerlijk.’”
Hans Blaauw: “Iedereen heeft een mening. Hoe mensen met weinig geld eruit zien. Dat ze dik zijn omdat ze ongezond eten en veel bier drinken. Dat zijn vooroordelen waar ik het dan met ze over probeer te hebben. Dan kijken we naar wat een kilo gehakt kost en hoeveel goedkoper een kilo frikandellen is.”
[foto: Samuel Wagner]