Het economisch denken in de samenleving en in het werkveld verschuift. Toch krijgen leiders en werknemers van de toekomst op school en in hun studie voornamelijk de klassieke economische theorieën aangeleerd. Studenten worden veelal opgeleid met een eenzijdig economisch denkkader, terwijl de wereld van morgen vraagt om mensen die vanuit verschillende perspectieven kunnen kijken. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor het aanvullen van het curriculum met theorieën waarin het welzijn van de mens en gezondheid van onze planeet centraal staat. Tegelijkertijd zien we dat het aanpassen van het aanbod van economieonderwijs voor individuele onderwijsprofessionals best ingewikkeld is.
Er gebeurt in verschillende onderwijsinstellingen al veel om in het curriculum van het economieonderwijs – binnen de landelijke kaders – aandacht te besteden aan nieuwe economische theorieën, en het onderwijs hiermee toekomstbestendiger te maken. Tijdens Week van het Economieonderwijs krijgen deze initiatieven een podium. De hele week vinden activiteiten plaats waarin goede voorbeelden worden getoond, nieuwe economische principes worden besproken en onderwijsprofessionals elkaar kunnen ontmoeten. Onderwijsprofessionals en instellingen die stappen hebben gezet in het toekomstbestendig maken van hun economieonderwijs komen aan het woord. Hun verhalen bieden inspiratie en handvatten voor anderen om toe te passen in de eigen praktijk. De week sluit af met een feestelijk slotevent.
De Week van het Economieonderwijs wordt georganiseerd door Leren voor Morgen, Het Groene Brein en Our New Economy.
Gedreven door een langetermijnvisie streeft de Goldschmeding Foundation naar substantiële veranderingen in de wereld van werk, ondernemerschap en economische samenwerking. De Week van het Economieonderwijs sluit aan bij deze missie. Vandaar dat dit project actief wordt ondersteund met financiering, kennis en netwerken.